https://nl.pinterest.com/mplanckaert/oertijd/
https://archeologie.culture.fr/lascaux/fr/visiter-grotte-lascaux/passage
Kijk hier hoe wij het deden: klik hier.
1. Schilderen van het kartonnen blokje
2. Kammen van de verf
3. Doppen van de verf met doppers of een metalen schuurspons
4. Schetsen van het dier en overgaan met houtskool
Rotstekeningen: moderne kunst van de prehistorie
Prehistorische rotstekeningen zijn tienduizenden jaren lang vervaardigd. De meeste hiervan beelden jachtdieren af. Zo hebben archeologen en paleontologen niet alleen gedetailleerde afbeeldingen van dieren als paarden, stieren en herten kunnen analyseren, maar ook afbeeldingen van uitgestorven dieren als mammoeten, oerossen en wolharige neushoorns.
Op dit moment zijn er in Frankrijk en Spanje alleen al 350 grotten waarin prehistorische muurschilderingen zijn gevonden. De oudheid van deze afbeeldingen is vaak door koolstofdatering te schatten. De koolstofdatering kan echter door veel omstandigheden worden beïnvloed en biedt nooit een honderd procent dekkend antwoord. De oudste rotstekeningen die door koolstofdateringen zijn gemeten zijn maar liefst 35.000 jaar oud.
Motieven
Er bestaan meer theorieën over de motieven van onze prehistorische voorouders voor het maken van rotstekeningen dan dat er rotstekeningen zijn. De meest fundamentele theorie die door velen wordt aangenomen, is dat de rotstekeningen niet slechts decoratief waren. Dit wordt ondersteund door het feit dat de rotstekeningen over het algemeen niet in de grotten zijn gemaakt waar de prehistorische mens in leefde. In plaats daarvan werden ze in uiterst onherbergzame en slecht toegankelijke grotten vervaardigd.
Een
interessante theorie is dat de afbeeldingen werden gemaakt uit angst
voor wilde dieren. De prehistorische mens zou met de tekeningen zijn
angst bezweren. Deze theorie wordt ondersteund door het feit dat er zo
goed als geen mensen opgetekend zijn, hooguit schematische schetsen,
terwijl de dieren altijd erg gedetailleerd getekend zijn. Een tweede
theorie stelt juist het tegengestelde: de mens was niet bang voor deze
dieren, maar tekende ze juist om er op magische wijze voor te zorgen dat
de dieren zich zouden vermeerderen. Dit met de motivatie dat er meer
dieren en dus meer voedsel zou zijn.
Weer een andere theorie is
opgebracht door David Lewis-Williams, emeritus professor in de
cognitieve archeologie aan de Universiteit van de Witwatersrand in
Johannesburg. Lewis-Williams stelt op basis van uitgebreide
etnografische studies naar samenlevingen van hedendaagse
jager-verzamelaars dat de afbeeldingen zijn vervaardigd door
paleolithische sjamanen. Deze sjamanen zouden zich terugtrekken in de
donkerte van de grotten om vervolgens in een trance te komen. In deze
staat tekenden zij hun visioenen op, hoogstwaarschijnlijk met het idee
dat er kracht uit de wanden van de grotten werd onttrokken. Deze
theorieën zijn echter niet toetsbaar, dus men kan er enkel over
speculeren.
Grotten als leerscholen
In het Franse Dordogne zijn niet alleen afbeeldingen van dieren, maar ook die van abstracte vormen als kriskrassende lijnen en cirkels gevonden. Archeologen van de universiteit van Cambridge stellen dat deze prehistorische afbeeldingen door kinderen en peuters zijn vervaardigd. Ze zouden daarmee geholpen zijn door volwassenen, gezien het feit dat veel afbeeldingen op het plafond van de grotten gevonden zijn.
Archeologen schatten dat kinderen van twee tot zeven jaar oud deze tekeningen hebben gemaakt. Volgens de archeologen zou een specifieke kamer vol abstracte afbeeldingen zelfs een kinderkamer voorstellen. De archeologen speculeren derhalve dat kinderen zo’n 13.000 jaar geleden werden aangespoord kunst te creëren.
DNA-onderzoek
De tekeningen die dieren afbeelden, zijn veelal erg gedetailleerd. In de grotten van Pech Merle in Zuid-Frankrijk zijn bijvoorbeeld afbeeldingen van gevlekte paarden gevonden. Na een lange discussie in hoeverre de afbeeldingen realistisch waren, omdat men tot dusver geen kennis had van een gevlekte paardensoort in die periode, is er door een internationaal team bij de Leibniz Institute for Zoo and Wildlife Research in Duitsland een DNA-onderzoek gedaan.
Verschillende gefossiliseerde botten en tanden van paarden van over de hele wereld werden geanalyseerd. Wat bleek: 6 van de 31 exemplaren hadden een genetische mutatie die vlekken veroorzaakte. De wetenschappers konden zo concluderen dat de prehistorische mens goed observeerde en dat de afbeeldingen die zij vervaardigden in de grotten, in ieder geval die in Dordogne, uiterst realistisch waren.
Frankrijk
Enkele van de oudste rotsschilderingen ter wereld zijn gevonden in Chauvet, Frankrijk. Sommige archeologen stellen dat de tekeningen te modern lijken om uit een vroege periode in de steentijd te stammen, maar tachtig verschillende proeven op verscheidene onderdelen wijzen erop dat de afbeeldingen 30.000 tot 35.000 jaar oud zijn. Een argument voor de moderne uitstraling stelt dat de tekeningen door de jaren heen zijn aangepast om ze fraaier te maken. Wat wij vandaag de dag dus zien, is een resultaat van duizenden jaren werk. Aanhangers van deze theorie stellen dat het daarom logisch is dat de tekeningen moderner lijken en dat de onderste lagen van de tekeningen duiden op de oudheid.
Australië
Er is een theorie dat enkele rotsschilderingen in Australië nog ouder zijn dan die van Chauvet. In het Nationaal park Kakadu is namelijk een schildering van oker gevonden. Omdat oker niet organisch is, is het niet met koolstofdatering te meten en is de specifieke ouderdom dus niet vast te stellen. Op de afbeelding staan twee emu-achtige vogels met uitgestrekte nek. Paleontologen herkende de vogels als behorende tot de ‘megafauna’ (Grieks: zeer grote dieren) Genyornis. Men dacht echter dat deze vogels al meer dan 40.000 jaar geleden uitgestorven waren. Dus ofwel de schilderingen zijn minstens zo oud, ofwel de vogels zijn later uitgestorven dan men dacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten